Martin Bédard | |
---|---|
Biografie | BESCHREIBUNG Martin Bédard: «To MH and Lili...» The very nature of honey is for me an inspiring natural model, in life and especially in the realization of this work. Honey is the result of a long transformation. Honey, instead of being secreted spontaneously, results from a long process of metamorphoses which begins with quasi-volatile materials (pollen, nectar) that evolve in a continuous densification process to produce a rich, dense texture, up to crystallization. The symbolism of honey is associated with transformation and synthesis. Honey also represents a time of harvest and abundance. Therefore, Honey (Architectures From Silence No. 1) offers a sonic architecture that has the following background: • the transformation and metamorphosis of materials towards densification and transfiguration; • transformation of materials which, through extensive metamorphosis, transcend each material’s initial state; • the work follows a polyphonic journey whose lines are constantly broken where discursivity is propelled by the concepts of parentheses, parentheses within parentheses, disconnects, and mise en abyme, suggesting a slightly puzzling rhizomatic beginning, especially in the first section of the work. However, from statement to statement, an exponential development emerges and propels, in time, the narrative specific to each of the voices presented through multiple previous occurrences. BIOGRAFIE Martin Bédard konzentriert sich hauptsächlich auf die Erforschung und Vertiefung der diskursiven Möglichkeiten der digitalen Musik. In einer Zeit, die von Klangfaszination für neue Medien geprägt ist, erscheint ihm die Erforschung des Begriffs “Diskurs” unerlässlich. Seine "Klangarchitekturen" hinterfragen die Grammatik der klanglichen Organisation und die Elemente, die den Diskurs des Hörbaren konstituieren. Sie versuchen die neue Rhetorik durch konzeptuelle Medieninterdisziplinarität zwischen Audiovisuellem (Kino), Literatur (Nouveau roman, Oulipo, Rhetorik), Kunst (bildende Kunst, Architektur) und Wissenschaft (Morphogenese, Naturmodelle, Theorien der Selbstorganisation, Systemik, Human- und Kommunikationswissenschaften, Kognitionswissenschaften und Wahrnehmung, künstliche Intelligenz) zu erforschen. Zu diesem Zweck hat er 2012 eine Doktorarbeit über die möglichen Beziehungen zwischen filmischer Grammatik und digitaler Audiomusik eingereicht ("Du langage cinématographique à la musique acousmatique: écritures et structures/From cinematic language to acousmatic music: writing and Strukturen). Im Laufe der Jahre war er Gewinner oder Finalist von 12 internationalen Wettbewerben, und seine Werke wurden bei mehr als 75 internationalen Veranstaltungen präsentiert. Bédard unterrichtet elektroakustische Komposition sowie Klangtypologie und -morphologie an der Université de Montréal und auditive Wahrnehmung, Komposition und Analyse elektroakustischer Musik am Conservatoire de musique de Montréal. |
Zurück |